Prodej firmy

Každý majitel společnosti nebo senior manažera občas napadne, zda není čas na prodej firmy. Důvody, které těmto úvahám předcházejí bývají velmi rozdílné. Vzpomeňme alespoň některé typické.

Změna životních priorit

Mnoho úspěšných podnikatelů si chce vydělaných peněz užít. Konec konců s přibývajícími lety se tento moment blíží u každého. Jistě, někdy je možné hledat nástupce, ale co když nikdo vhodný není? Pak přichází na řadu prodej firmy.

Ztráta motivace

Úspěšná firma je vždy do jisté míry stereotypní. Mnoho silných osobností jsou vynikající vůdci ve fázi počátečního turbulentního růstu, ale s obtížemi se přizpůsobují každodenní rutině. Je jasné, že firmy mají své typické fáze životního cyklu a akvizice či fúze k nim bezpochyby patří.

Potřeba uvolnit kapitál pro jinou alokaci

Může jít jednak o potřebu peněz pro jiné projekty, ale i o snahu o konzervativnější investice, než do vlastní firmy. Zde může být i významná potřeba vyšší diverzifikace.

Neshody společníků či akcionářů

Jakkoli je tato motivace nedobrá, je velmi častá. V této situaci je mnohdy prodej firmy, nebo prodej podniku jediným způsobem, jak zabránit jeho devastaci.

Ladění portfolia

Jde o běžnou reakci větších firem holdingového typu zejména na změny na trhu. Prodej firmy, jenž se strategicky do majetku holdingu již nehodí, je reakce rychlá, efektivní a v mnoha případech i finančně zajímavá.

Ať už je motivace k prodeji společnosti jakákoli, je nutné především pozici prodávané firmy dobře analyzovat. Teprve na základě této analýzy je možné vytipovat a oslovit případné investory s nabídkou na převzetí.

Pokud Vás myšlenka prodeje firmy zaujala a chtěli byste se od nás dozvědět víc, neváhejte nás kontaktovat.